مدیرعامل شرکت آبفای شرق استان تهران؛

افت 60 متری آب سفره‌های زیرزمینی منطقه آبسرد/ وجود 5200 واحد ویلایی در هومند آبسرد/ چاه‌های غیرمجاز زنگ خطر برای آب‌های زیرزمینی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران با بیان اینکه آب سفره‌های زیرزمینی منطقه آبسرد 60 متر افت کرده است، گفت: پنج هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان دماوند زنگ خطر برای آب‌های زير زميني است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، مجتبی صفدری نیز در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری با توجه به مدیریت شبکه و اقدامات انجام شده تا این ساعت مشکلی برای مردم منطقه دماوند و سایر مناطق تحت پوشش نداشتیم، اما اگر روند عدم بارش ادامه پیدا کند با مشکل جدی در سال آینده مواجه خواهیم بود.

صفدری افزود: عمدتاً آبرفت‌های ما بسیار ضعیف است و از چاه‌های آهکی استفاده می‌کنیم و این در حالی است که استفاده از چاه‌های آهکی در مواقع بحران صورت می‌گیرد و اکنون بسیاری از چاه‌های آهکی نیز به ویژه در شهر دماوند دچار مشکل شده‌اند
وی ادامه داد: ما سعی کردیم با مدیریت تعادل فشار بر شبکه و ایجاد سیستم‌های تله‌متری در شهرهای دماوند، لواسان و فیروزکوه تعادل فشار ایجاد کنیم و با استفاده از سیستم هوشمند جلوی قطع آب را بگیریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران خاطرنشان کرد: در این راستا تعداد 33 دستگاه دیزل ژنراتور اجاره کردیم تا در زمان قطعی برق مشکلی برای آب نداشته باشیم که بالغ‌بر 1.5 میلیارد تومان بهای اجاره آنهاست؛ از این رو تقاضا داریم که فرماندار در تنظیم بودجه سال جاری خرید دیزل ژنراتورها را به صورت جدی پیگیری کنند.

صفدری تصریح کرد: آب منطقه‌ای باید به صورت فعال‌تر وارد شده و پیش‌بینی حفر چاه برای آتی داشته باشد؛ شهری مانند رودهن هیچ منبع آبی ندارد و از سد لتیان و بخشی نیز از آبعلی تأمین می‌شود، از تعداد چاهی که در آن وجود دارد به دلیل آلودگی و میزان آب تنها یک و یا دو چاه می‌تواند در مدار باشد؛ ما در این خصوص درخواست حفر چاه داشتیم که علی‌رغم پیگیری‌ها هنوز موفق به این امر نشدیم.

وی عنوان کرد: آب‌رسانی از جورد به عنوان یکی از گزینه‌های تأمین آب دماوند و رودهن است و گزینه بعدی نمرود می‌باشد که اگر از حالا این بحث را آغاز نکنیم در آینده با مشکل اساسی در این منطقه روبرو خواهیم بود و این امر عزمی شهرستانی می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه در کیلان نیز پنج حلقه چاه آلوده و از مدار خارج شده وجود دارد، آب مورد نیاز از آبسرد تأمین آب می‌شود و اگر فکری اساسی نشود با مشکل مواجه می‌شویم، با وزارت کشور صحبت‌هایی شده که وزارت دفاع در آن منطقه اقدام به حفر چاه کند و یا حق آبِ چاه طاهری که جزو حقوق مسلم این منطقه است و ویلا نشین ها از آن استفاده می‌کنند مورد استفاده قرار گیرد.

صفدری تأکید کرد: ما به شدت به دنبال این هستیم که سطح مخازن افت نکند و آب کیلان و آبسرد را تأمین کنیم زیرا سفره‌های آب 60 متر افت کرده است، از این رو شورای تأمین شهرستان دماوند باید به سرعت تشکیل و مصوبه اجرا شود و سهمی که باید در اختیار آبسرد قرار گیرد مشخص شود.

وی تصریح کرد: در هومند آبسرد تعداد پنج هزار و 200 واحد ویلایی ساخته شده که مطابق و یا بیشتر از آبسرد است و مردم طالب آب شرب هستند، در این خصوص تعداد پنج هزار و 200 چاه غیرمجاز سفره‌ها را به خطر انداخته و بعضاً برای چاه‌های ما آلودگی ایجاد می‌کند؛ به مناطق دیگر مانند دماوند نیز نمی‌توان خوش بین بود، زیرا چندین چاه از مدار خارج شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران گفت: بر اساس نشستی که صورت گرفت به آب منطقه‌ای پیشنهادی دادیم که اجازه دهند از رودخانه تاررود در فصل‌هایی که آب دارد توسط یک تصفیه‌خانه اضطراری استفاده کنیم.

صفدری اضافه کرد: در بخش فاضلاب در شهرستان دماوند با مدیریت فرماندار کمیته اجرایی تشکیل شده و پیشرفت خوبی داشته و خوشبختانه طرح فاضلاب شهرها به تصویب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور رسیده است.

وی اضافه کرد: در این خصوص اراضی شهرهای دماوند، رودهن و بومهن تملک شده و در هیئت دولت برای تصویب کاربری‌ها تغییر داده شده است؛ همچنین مدل مالی طراحی شده و یکی از بانک‌ها در جهت سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی برای فروش انشعابات کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران اذعان داشت: شهر رودهن نیز پیشرفت خوبی دارد زیرا طرحی ملی است و کار در حدود 40 کیلومتر با کمک شهردار پیش رفته و اسناد مناقصه تصفیه‌خانه آماده شده است، پیش از این قرار بر اخذ وام از زیرساخت آسیایی بود اما با تنش‌هایی که در مسائل اقتصادی پیش آمد این امر متوقف شد اما 14 و نیم هکتار زمین در این خصوص گرفتیم و حتی بخش خط انتقال اجرا شده و شبکه‌های داخلی نیز به سرعت در حال اجراست.

صفدری ادامه داد: در شهرهای آبسرد وکیلان نیز مطالعات و نقشه‌برداری صورت گرفته و به دنبال جانمایی زمین هستیم که امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده جانمایی زمین تصفیه‌خانه نیز انجام شود.

وی گفت: متأسفیم از این که نهادی به عنوان شورای امنیت ملی مصوبه‌ای در سال 75 تصویب و دولت را ملزم به اجرای طرح فاضلاب می‌کند اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفتیم، یک ردیف اعتبار استانی با کمک فرماندار قبلی و مدیریت برنامه‌ریزی استان گرفتیم که این به تنهایی کفایت کار ما را نمی‌کند حتماً باید اعتباری ملی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا