غربالگری تنبلی چشم کودکان در 5 پایگاه دائم دماوند

طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان یک تا 5 سال به منظور جلوگیری از کاهش بینایی در 5 پایگاه دائم شهرستان دماوند در حال انجام است.

به گزارش تارود، تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی به حساب می‌آید که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، چشم فرد را بسیار کم‌بینا و یا نابینا می‌کند؛ این بیماری با تشخیص به موقع به طور کامل قابل درمان است.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان دماوند در حاشیه اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان یک تا پنج سال با اشاره به اجرای این طرح گفت: هر سال در شهرستان دماوند به ‌منظور پیشگیری از اختلال اکتسابی بینایی یک‏‌طرفه و گاه دوطرفه در بین کودکان یک تا پنج سال، طرح غربالگری تنبلی چشم در این شهرستان اجرا می‌شود.

مرتضی فیضی افزود: در این طرح با آموزش‌هایی که به مدیران مهد‌های کودک داده شده است، کودکان یک تا پنج سال توسط مربی مهدهای کودک با چارت بینایی سنج «E» معاینه می‌شوند.

وی ادامه داد: در مرحله دوم کودکانی که دچار مشکل بینایی و مشکوک به کم‌بینایی باشند، طبق هماهنگی‌هایی که با اپتومتریست صورت گرفته است، به ‌طور مجدد معاینه می‌شوند؛ اگر در چشم این کودکان اختلالات بینایی مشاهده شود، به چشم‌پزشک ارجاع داده می‌شوند تا از بروز مشکلات جلوگیری به‌ عمل آید.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان دماوند تصریح کرد: اگر کودکی دچار مشکل بینایی شده باشد، از سوی اداره بهزیستی شهرستان دماوند در زمینه ارائه خدماتی همچون کمک هزینه‌های درمان و یا تجویز عینک مورد حمایت قرار می‌گیرد.

فیضی با بیان اینکه هم‌اکنون پنج پایگاه دائم در حال اجرای طرح غربالگری چشم کودکان در شهرستان دماوند هستند، اضافه کرد: مجتمع خدمات بهزیستی حورای رودهن، مجتمع خدمات بهزیستی شهید مطهری شهر کیلان، مجتمع خدمات بهزیستی شهید ارشاد شهر آبسرد و پایگاه بسیج مسجدالرضا گیلاوند از جمله این پایگاه‌های دائم به حساب می‌آیند؛ همچنین این طرح در 15 پایگاه مستقر در تمام مهدهای کودک شهرستان دماوند در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه طرح غربالگری چشم کودکان از ابتدای آبان‌ماه آغاز شده است و تا پایان آذر‌ماه نیز ادامه خواهد داشت، افزود: به دلیل استقبال خوب مردم از این طرح، غربالگری چشم تا پایان دی‌ماه سال جاری در شهرستان دماوند تمدید شده است و با توجه به اینکه در حال اجرای این طرح هستیم، امکان ارائه آمار دقیقی که از معاینات صورت گرفته است، وجود ندارد.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: براساس برآوردها و میانگین کودکان متولد شده در شهرستان دماوند باید تا پایان اجرای این طرح 7 هزار و 900 کودک در این شهرستان معاینه شوند.

فیضی یکی از مشکلات عمده در زمینه اجرای طرح بینایی‌سنجی را کوهستانی بودن و پراکندگی مناطق شهرستان دماوند دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح با ارسال پیامک و نصب بنرهای متعدد در شهرستان دماوند اطلاع‌رسانی شده است، اما با وجود روستاهای فراوان و مسافت‌ آنها تا شهر در زمینه‌ هزینه و زمان دچار مشکل هستیم و این امر باعث می‌شود تا سرعت کار معاینه‏‌کنندگان کاهش یابد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا