رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند؛

اجرای طرح آرامش بهاری در 7 امامزاده شهرستان دماوند/ تعداد 8 وقف جدید به موقوفات این شهرستان افزوده شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند از اجرای طرح آرامش بهاری در هفت امامزاده در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال جاری تعداد هشت وقف جدید به موقوفات این شهرستان افزوده شد.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد اشرفی در نشست خبری با جمعی از خبرنگاران شهرستان دماوند اظهار داشت: بر اساس آمار، 40 میلیون نفر بار زائر در ایام نوروز از بقاع متبرکه زیارت کرده و به برپایی مراسم و سفره هفت‌سین می‌پردازند؛ این آمار فارغ از تعداد زیارت‌کنندگان مرقد امام‌رضا(ع) و شاه‌عبدالعظیم حسنی و برخی دیگر از امامان است که متولی ویژه‌ای دارند.
وی با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری بیان کرد: دوهزار امامزاده فعال در سراسر کشور به صورت همزمان طرح آرامش بهاری را برگزار می‌کنند و عمده فعالیت آنها نشر معارف اسلامی، ترویج باورهای دینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی با روش‌های نوین و خدمت‌رسانی شایسته به زائران و مسافران نوروزی است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند افزود: الزامات این طرح شامل موارد فرهنگی، خدمت‌رسانی به زائران و برپایی خیمه‌های معرفت فعال و اثرگذار با الویت مبلغان اعزامی از قم و اقامه نماز جماعت است.
اشرفی ادامه داد: خیمه‌های معرفت با دارا بودن غرفه‌های چندگانه اعم خانواده، ازدواج، همسرداری، کودک، مشاور خانواده، پاسخگویی به سوالات شرعی، تبلیغ چند رسانه‌ای و عرضه محصولات فرهنگی به فعالیت خواهند پرداخت؛ در کنار این موارد نظافت محیط امامزاده‌ها نیز بسیار حایز اهمیت است.
وی گفت: عمده امامزادگان شاخص در شهرستان دماوند حدود هفت امامزاده است که طرح آرامش بهاری در آنها برگزار می‌شود؛ در این راستا امامزاده هاشم(ع) دماوند به عنوان امامزاده فعال کشوری، ملی و شاه‌راه مسیر شمال کشور به تهران است که در ایام نوروز در زمره مسافرپذیرترین امامزادگان کشور قرار دارد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند اضافه کرد: در ایام نوروز طبق سنوات گذشته 10 خدمه به صورت دائمی و تعدادی خادم افتخاری در محل امامزاده هاشم(ع) دماوند به همراه ارگان‌های اداری حضور دارند؛ در واقع این امامزاده به عنوان پایگاه فرهنگی، معنوی، اجتماعی و کوهستانی است که می‌توان گفت در زمان بارندگی و کولاک از آبعلی تا پس از امامزاده هاشم(ع) پایگاهی با امکاناتی به این شکل وجود ندارد.
اشرفی با بیان اینکه طرح آرامش بهاری به مدت 20 روز از 28 اسفندماه سال‌جاری تا 18 فروردین سال 97 در شهرستان دماوند برگزار می‌شود و تعداد هفت امامزاده مجری این طرح در شهرستان دماوند خواهند بود عنوان کرد: بقاع امامزادگان هاشم(ع)، زین‌العابدین(ع) در مشا، محمد(ع) در شلمبه، عبدالله(ع) در آیینه‌ورزان، عیسی(ع) در زیارت، برهان‌الدین(ع) در وردانه برگزارکنندگان طرح آرامش بهاری در شهرستان دماوند هستند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در محل امامزاده بی‌بی زبیده(ع) تمیسیان نیز امکاناتی فراهم شده و سوئیت‌های اقامتی با برق خورشیدی دایر گردیده است؛ همچنین آب شرب و رسیدگی به وضعیت سرویس بهداشتی نیز با همت هیئت امنا، خیران و پیگیری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند تصریح کرد: علاوه بر این بنا بر تهیه امکانات صخره‌نوردی در محل امامزاده بی‌بی زبیده(ع) است تا به عنوان پایگاه ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.
اشرفی اظهار داشت: تقریبا هر سال یکی از امامزاده‌های موفق در اجرای طرح آرامش بهاری در سطح کشور معرفی می‌شود و تقدیرنامه‌هایی از سازمان و ارگان‌هایی مانند استانداری ارائه می‌شود که خوشبختانه امامزاده هاشم(ع) دماوند در زمره این امامزادگان قرار دارد.
وی در خصوص شرایط محیطی امامزاده هاشم(ع) دماوند اذعان داشت: پیش از این امامزاده هاشم(ع) محیط مناسبی نداشت؛ اما در حال حاضر سرویس‌های بهداشتی تعمیر و ساختمان نیمه‌کاره تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید؛ علاوه بر این امکانات زائرسرا در جهت اطراق مسافران فراهم شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند بیان کرد: روزانه به صورت میانگین دو هزار خانواده از مسیر امام زاده هاشم(ع) دماوند تردد می‌کنند که یقینا یک‌سوم از این میزان در آن اطراق می‌نمایند.
اشرفی در خصوص تامین امنیت امامزاده هاشم(ع) دماوند گفت: کلانتری، نیروی انتظامی و پلیس‌راه در این مکان مستقر هستند و نیروهای امنیتی به دلیل مشکلاتی که گاهی برای امامزاده‌ها ایجاد می‌شود و افرادی به تخریب آنها می پردازند به صورت دائمی مستقر می‌باشند.
وی از وجود دوربین‌های مجهز در امامزاده‌ها و رصد شبانه‌روزی به صورت محسوس و نامحسوس در شهرستان دماوند خبر داد و تاکید کرد: متاسفانه برخی از امامزاده‌های دورافتاده در شهرستان دماوند مورد سرقت قرار گرفته است و چندین بار تصویر سارقانی که به تخریب امامزاده‌ها می‌پردازند توسط دوربین‌ها ضبط گردید که منجر به دستگیری آنها شد، اما گاها این افراد پس از آزادی، مجددا به کار خود ادامه می‌دهند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند در خصوص تامین آب شرب امامزاده هاشم(ع) در این شهرستان تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی صورت گرفته در ارتفاعات امامزاده هاشم(ع) مشکل تامین آب نداریم؛ البته احتمال فرسودگی لوله‌های آب به دلیل تردد کامیون‌ها در عملیات راهداری در راستای احداث باند دوم بزرگراه وجود دارد که در اولین فرصت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
اشرفی در پایان این نشست در حضور خبرنگاران شهرستان دماوند از افزوده شدن تعداد هشت وقف جدید در سال 96 به موقوفات این شهرستان خبر داد.
افزوده شد
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا