آیت الله جوادی آملی: به فکر اختلاس بودید که امروز هواپیما نداریم/ در انتظار رفع تحریم ها بودن عجز و بی عرضگی است

به گزارش تارود، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر پنجشنبه در دیدار با اهالی رسانه و ائمه جماعات مخابرات استان تهران مطالب مهمی را در خور اخلاق و حوادث داخلی با بهانه تحریم و مسائل بین المللی بیان نمودند که بخشی از فرمایشات این مرجع عالی مقام در زیر آورده شده است:

javadi ahmad abad (2)

*یک نظام خیمه ای است که ستون های فراوانی دارد. اسلام ستون های خیمه خود را مشخص نموده است که برخی اصلی و برخی دیگر فرعی است. در این خیمه هم مسائل فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و هم فعالیت های اجرایی. بسیاری از معارف دین در نماز خلاصه می شود. از غالب توقعی نیست که اسرار نماز را بفهمند و کسی که تنها صورت نماز را بفهمد از فحشا و منکر دور می شود و همین صورت نماز که در رساله های عملیه آمده است عمود دین است و از معراج آمده است و انسان را به معراج می برد. اگر قانونی از مجلس گذشت باید کسی باشد که آن را اجراء کند. دین برای اجراء مصوباتش ستون دیگری را به ما می شناساند که در متن نامه امیرالمومنین به استاندار مصر گفته شده بود که ستون دوم دین مردم هستند و در حقیقت محکم ترین ستون دین مردم هستند. دین را مردم باید اجراء کنند و برای دینشان نیز بجنگند و آن را حفظ کنند. نه دین جدای مردم و نه مردم بی دین نظام دینی را تشکیل نخواهند داد.

*ما در هر بخشی که هستیم تا آنجا که ممکن است باید پیشرفت کنیم. مشکل ما این است که فکر می کنیم عوام ماندن پسندیده است و با سواد شدن گناه است، در صورتی که عوام بودن ثوابی ندارد و با سواد شدن هم گناه کبیره نیست. اولین روز سقوط آنجاست که کسی بگوید که فارغ التحصیل شده است. تا نفس می کشد انسان یا باید درس بخواند، یا درس بگوید، با کتاب بخواند و یا کتاب بنویسد. اگر در رشته خود کتاب ننوشتیم، یعنی باخته ایم. شیخ الرئیس نه استاد داشت و نه شاگرد و این فرد کسی است که هزار سال کم نظیر است. متاسفانه امروز بازار کتاب علمی راکد است.

*درست کردن قطعات هواپیما عرضه می خواهد. ساختن هواپیما ملکوت نیست. کار افراد متوسط با سواد است. خداوند می گوید شما کمی جلو بیایید، من کمک می کنم و من معلم هستم. اما وقتی شما به فکر دزدی و اختلاس بودید، علم نخواستید تا خدا کمک کند. سه هزار مطلب بخواهید خدا می دهد، اما وقتی بجای این سه هزار مطلب، سه هزار دیگر بگیریم، راه بسته است. مگر آن طرف آبی ها ریشه علمی داشتند؟ ما شناسنامه و پیشینه علمی داریم، نه آن ها. آنوقت ما بنشینیم و بگوییم تحریم هستیم. ما منتظر تحریم هستیم یعنی بی عرضگی و عجز. شهید شهریاری یک مسئله ای داشت از دانشگاه و تهران می آمد دماوند و مسئله خود را می پرسید. ما آنوقت نمی دانستیم وی در بحث هسته ای می باشد. این نشان از این دارد که می توان هم باسواد بود و هم خوی شهادت داشت.راه برای ما باز است و اگر نتوانیم روی پای خود بایستیم هم حوزه و هم دانشگاه به رسالت خود عمل نکرده است. چرا باید گرفتار گرانی باشیم. همه ما باید احساس وظیفه کنیم. راه باز است. امام و شهداء راه را باز کرده اند. اگر به امید این باشید که راه باز شود و از کسی چیزی به شما برسد، موحد نیستید.

javadi ahmad abad (1)

*گرگ هم بعد از حمله غضبش فرو می ریزد. اما چرا انسان از حیوان هم درنده تر می شود. قرآن یک عده را از حیوان پست تر و از سنگ سخت تر و شیاطین الانس معرفی می کند. زیرا یک گوهری در انسان است که در هیچ موجودی نیست. همه موجودات از خدا و به طرف خدا هستند، اما همه این ها جز انسان بین راهی هستند و به لقاء خدا نمی رسند. انسان تنها موجودی است که از صفر شروع می کند و می تواند به صد برسد. اما این تیغ دو دم دارد و زمانی که به سمت فساد حرکت کند، موجودی وحشی از انسان می سازد و حتی اگر ابزار حقوق بشر نیز در دستانش باشد در سمت و سوی خوی درندگی اش از آن استفاده می کند. این ها به این سبب امروز دم از حقوق بشر و دموکراسی می زنند که در کمتر از 50 سال در دو جنگ جهانی حدود 80 میلیون نفر را کشتند و دیگر از آدمکشی خسته شدند

*بنی اسرائیل هر روز در برابر پیغمبر نقشه می کشید و نصیحت پذیر نبود. امروز هم همین طور است و یک روز جنگ و یک روز آتش بس به راه انداخته اند. اینکه گفته شده است با این ها بجنگید، به این سبب که کافر هستند نیست. با کافری که مزاحم مسلمانان نیستند می توان رابطه داشت. اما با مستکبر نمی توان رابطه داشت، زیرا به هیچ عهدنامه و کنوانسیونی پایبند نیستند.  ما با دو خطر جهل و دشمن روبرو هستیم؛ عالم شدن و دشمن شناسی وظیفه ماست. حضرت امیر کلام نورانی دارند بر مبنای آن باید دید با چه کسی در حال جنگ هستید و دوم این که اتاق فکر جنگ کجاست. در ماجرای غزه نیز اتاق فکر را در حرف های اوباما باید یافت.

انتهای پیام/سرآکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا