معاون مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک:

زمین لرزه بیش از 7 ریشتر در شهرستان دماوند را به گسل مشاء منسوب می‌کنیم/ زمین لرزه بالای 6 ریشتر در استان تهران دور از انتظار نیست/ ثبت یک هزار و 327 خرده لرزه در شهرستان دماوند از سال ۸۵ تاکنون/ شهرستان دماوند دارای یک ایستگاه لرزه‌نگاری است

معاون مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه زمین‌لرزه بالای 6 ریشتر در استان تهران دور از انتظار نیست، گفت: از سال ۸۵ تاکنون یک هزار و 327 خرده لرزه در شهرستان دماوند به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، بهزاد پور محمد در نشست ستاد حوادث شهرستان دماوند در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: این نشست در راستای ساماندهی دغدغه مردم و نیم نگاهی بر موضوع مدیریت بحران برگزارشده است.

وی افزود: کشور ما از دو طرف اوراسیا و عربستان تحت‌فشار قرار دارد و این دو صفحه با سرعت 30 میلی‌متر در سال در حال نزدیک شدن هستند و این نزدیک شدن موجب شده تا گسل‌های زیادی در کشور داشته باشیم و این هم‌گرایی گسل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معاون مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: بر اساس آمار طی ۱۰ سال گذشته ۱۱ هزار زمین‌لرزه در کشور ثبت و تعیین محل گردیده است و اطلاعات نشان می‌دهد که به‌طور متوسط در هر سال ۱۰ هزار زمین‌لرزه در کشور ثبت می‌شود که به‌طوری‌که در هر یک روز در میان یک زمین‌لرزه بالای چهار ریشتر، هر سال زمین‌لرزه بالای ۶ ریشتر و هر 10 سال زمین‌لرزه بالای هفت ریشتر در کشور ثبت می‌گردد.

پور محمد اضافه کرد: کشور ما جزو مناطق لرزه‌خیز و حادثه‌خیز جهان است و در کمربند آلپ هیمالیا قرار دارد و چهار پهنه لرزه‌خیز تحت عنوان پهنه لرزه‌خیز زاگرس، ایران مرکزی، مکران و البرز- آذربایجان در کشور داریم که استان تهران در پهنه لرزه‌خیز البرز-آذربایجان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما متأسفانه شاهد فقدان زلزله بزرگ در دوره‌ای طولانی بودیم و استان تهران در پهنه لرزه‌خیز قرار دارد که دارای گسل‌های خاصی است و حتی در طول تاریخ زمین‌لرزه هفت ریشتر را نیز به خود دیده است.

معاون مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از گسل ری در جنوب تهران با دو شاخه، گسل شمال تهران، گسل مشاء به‌عنوان برخی از گسل‌های استان تهران نام برد و گفت: این استان در بستر حادثه بزرگی مانند زلزله مهیب قرار گرفته و عدم وقوع زلزله در دوره بازگشت دلیل بر غفلت از این موضوع نمی‌باشد.

پور محمد اظهار داشت: سه زلزله تاریخی در حوالی شهرستان دماوند از سال 1297 تاکنون رخ‌داده و ما برای رصد زمین‌لرزه‌ها در کشور و استان تهران مراکز لرزه‌نگاری داریم که علاوه بر شبکه‌های محلی فعالیت می‌کنند که ایستگاه‌ها در ارتفاعات و نزدیک به گسل هستند که هم‌اکنون 125 ایستگاه در کشور زمین‌لرزه‌ها را رصد می‌کند.

*وجود 10 ایستگاه لرزه نگار در استان تهران/ گسل مشاء بیش از ۱۹۰ کیلومتر طول دارد

وی با اشاره به وجود 10 ایستگاه لرزه‌نگار در استان تهران تأکید کرد: اگر بتوانیم تعداد ایستگاه‌ها را توسعه داده و تقویت کنیم می‌توانیم اطلاعات بهتری در دسترس داشته باشیم و بنا داریم که در استان به تقویت ایستگاه‌ها بپردازیم.

معاون مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بیان کرد: یکی از ایستگاه‌های لرزه‌نگاری فعال در استان تهران در جنوب شهرستان دماوند و در حوالی روستای هاشمک مستقر است.

پور محمد اذعان داشت: در شهرستان دماوند علاوه بر گسل مشاء در قسمت جنوب شهر نیز دارای چندین گسل‌های فرعی مانند سربندان و زرین است و گسل مشاء به‌عنوان گسل لرزه‌خیز کشور بیش از ۱۹۰ کیلومتر طول دارد که اگر این گسل فعال شود بر فعال شدن گسل شمال تهران خواهد داشت.

*ثبت یک هزار و 327 خرده لرزه در شهرستان دماوند از سال ۸۵ تاکنون/ شهرستان دماوند تنها دارای یک ایستگاه لرزه‌نگاری است/ رصد دائمی گسل مشاء نیازمند 20 ایستگاه لرزه نگاری می‌باشیم

وی اضافه کرد: از سال ۸۵ تاکنون تعداد یک هزار و 327 خرده لرزه در شهرستان دماوند ثبت شده است و بیشتر خرده لرزه‌ها کمتر از دو ریشتر است؛ البته برخی انفجارات نیز ثبت‌شده و از ۹۴ تاکنون آخرین خرده لرزه 3.8 بود.

معاون مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از تقویت تعداد ایستگاه زلزله‌نگاری، بررسی نقاط ضعف و قوت به‌عنوان امور مهم و ضروری برشمرد و عنوان کرد: تعداد 10 ایستگاه برای استان تهران بسیارکم است و در واقع به 40 ایستگاه لرزه‌نگاری در استان تهران نیازمندیم؛ همچنین در شهرستان دماوند تنها یک ایستگاه لرزه‌نگاری وجود دارد که نیاز به تقویت تعداد آن است و اگر بخواهیم گسل مشاء را به‌صورت شبکه پرتابل دائمی تقویت کنیم حداقل نیاز به تعداد 20 ایستگاه لرزه‌نگاری داریم.

پور محمد گفت: متأسفانه خرده لرزه‌ها به‌عنوان هشدار در برنامه‌ها لحاظ نمی‌شود و احساس مسئولیت همه دستگاه‌های اجرایی از مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد که در این صورت منابع عظیم کشور هدر نخواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: در مبحث ساخت‌وساز آیین‌نامه، قانون و نقشه وجود دارد و بنابراین مهندس ناظر باید در مراحل ساخت نظارت کند و همچنین باید ببینیم که نیروهایی که اقدام به ساخت ساختمان می‌کنند چه مقدار در خصوص ساخت‌وساز استاندارد آموزش‌دیده‌اند.

*زمین لرزه بالای 6 ریشتر در استان تهران دور از انتظار نیست

معاون مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: متأسفانه در برخی مواقع فضای مجازی باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود اما در مورد زلزله اخیر دماوند گسل مشاء می‌تواند کانون سطحی را تحت تأثیر قرار دهد اما معمولاً نزدیک‌ترین گسل بسته به فعال بودن می‌تواند ارتباط مستقیم با زمین‌لرزه داشته باشد و زمین‌لرزه اخیر به گسل مشاء و شاخه‌های فرعی شناخته‌نشده آن وصل می‌شود.

پور محمد ادامه داد: زمین‌لرزه بالای ۷ ریشتر در سطح کشور دور از انتظار نیست ولی برای پیش‌بینی زمین‌لرزه سه آیتم بزرگی زمین‌لرزه، مکان و زمان آن مدنظر قرار می‌گیرد؛ اما در استان تهران زمین‌لرزه بالای 6 ریشتر دور از انتظار نیست و ما در حال رصد خرده لرزه‌ها هستیم.

*زمین لرزه بیش از 7 ریشتر در شهرستان دماوند را به گسل مشاء منسوب می‌کنیم

وی اضافه کرد: در شهرستان دماوند زمین‌لرزه بیش از 7 ریشتر را به گسل مشاء منسوب می‌کنیم زیرا تاریخچه زمین‌لرزه‌های بزرگ آن را نشان می‌دهد اما در یک‌صد سال اخیر چنین زمین‌لرزه‌ای نداشتیم؛ به‌هرحال شهردارهای از لحاظ ساخت‌وساز باید نظارت بر ساخت استاندارد بَناها در این شهرستان داشته باشند.

معاون مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اظهار داشت: متأسفانه خانه‌های قدیمی به‌شدت در معرض خطر هستند و در این خصوص تمرین مانور واقعی، سبک‌سازی و استانداردسازی باید موردتوجه قرار گیرد.

پور محمد بیان کرد: موسسه ژئوفیزیک استان تهران موظف بر پاسخگوی رصد زلزله و اعلام زمین‌لرزه‌ها در کشور است و هیچ کانالی مورد تأیید مرجع علمی نیست و نباید به شایعات دامن زد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا