دو سال حبس برای نماینده «دیاربکر» در مجلس ترکیه

آلتان تان نماینده مردم شهر دیاربکر در مجلس ترکیه و عضو حزب دموکراتیک خلق ها به 2 سال حبس محکوم شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند،  آلتان تان نماینده مجلس شهر دیاربکر و عضو حزب دموکراتیک خلق به جرم تحریک عمومی و کینه و دشمنی با دولت از سوی شعبه چهارم دادگاه شهر شانلی اورفا به دو سال زندان محکوم شده است.

وی متهم است که در مراسم عید نوروز سال 2012 در شهر شانلی اورفا سخنان مجرمانه و ساختارشکنانه بر زبان رانده و مردم را علیه حکومت تحریک کرده و با سخنان خود کینه و دشمنی بین مردم ایجاد کرده است.

پرونده رسیدگی به اتهامات تان بعد از لغو مصونیت قضایی نمایندگان مجلس ترکیه در پی کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه به جریان افتاد.

دادستان شهر شانلی اورفا در جلسه دادگاه بدون حضور آلتان تان که به دلیل اعتراض در جلسه دادرسی حضور نیافته بود، با حضور در دادگاه به تشریح جرایم نامبرده پرداخته و ماهیت جرائم وی را آشکارا توصیف و این نماینده مجلس را مجرم معرفی کرد.

ترکیه بعد از کودتای 25 تیرماه سال گذشته، قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را لغو کرد و پس از آن نمایندگان بی شماری به مراجع قضایی احضار شدند ولی نمایندگان حزب کُردی دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) از حضور در مراجع قضایی سر باز زدند.

در پی این امر، صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به همراه 9 نفر از نمایندگان این حزب همچنان از 14 آبان ماه سال گذشته بازداشت شدند و هم اکنون نیز در زندان به سر می برند.

حدود پنج ماه پیش کیفرخواست سنگینی علیه صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران مشترک حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) صادر شد که در جریان آن برای دمیرتاش از 43 تا 142 سال و برای یوکسک داغ از 30 تا 83 سال زندان درخواست شده بود.

بر اساس رای صادره، دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) و رئیس سومین حزب مجلس ترکیه به 142 سال زندان محکوم شده و در زندان ادیرنه در بازداشت است و فیگن یوکسک داغ رهبر شاخه بانوان و نماینده شهر وان این حزب نیز از مجلس ملی ترکیه و حزب متبوعش اخراج شده است و در زندان کوندرای کوجاعلی در حبس به سر می برد.

نمایندگی نورسل آیدوغان عضو دیگر حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) و نماینده مردم شهر دیاربکر در مجلس ملی ترکیه نیز ماه گذشته سلب و از مجلس این کشور اخراج شد.

تعداد اعضای حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) به عنوان سومین حزب بزرگ حاضر در مجلس این کشور در پی سلب عضویت یوکسک داغ و آیدوغان به 57 نفر کاهش یافته است.

منبع: تابناک

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا