رئیس امور عشایر شهرستان دماوند:

تولید سالانه 6 هزار تن گوشت قرمز عشایر منطقه دماوند/ 15 درصد شیر و فرآورده‌های لبنی استان تهران توسط عشایر دماوند تولید می‌شود/ ایل‌راه‌های مسدود شده در دماوند بازسازی می‌شوند

رئیس امور عشایر شهرستان دماوند از تولید سالانه 6 هزار تن گوشت قرمز عشایر خبر داد و گفت: 15 درصد شیر و فرآورده‌های لبنی استان تهران توسط عشایر دماوند تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، مجید خدابخش در گفتگویی اظهار کرد: شهرستان دماوند 260 خانوار عشایر مقیم و حدود 120 خانوار عشایر میهمان دارد که از شهرستان‌های پاکدشت، ورامین، ایوانکی، کرج، گرمسار و سمنان از اواسط خرداد تا شهریورماه در مناطق ییلاقی دماوند، تار، پلور و لار مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: این نهاد حدود 100 هزار رأس دام ساکن، 150 هزار رأس دام مهمان و هشت ایل شامل هداوند، کردبچه، بولانی، سنگسری، عرب سرهنگی، عرب کتی، علیکایی و حیدری را مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به میزان تولیدات سالانه عشایر، خاطرنشان کرد: عشایر شهرستان دماوند سالانه 6 هزار تن گوشت قرمز و 15 درصد شیر و فرآورده‌های لبنی استان را تولید می‌کنند.

مدیر امور عشایر شهرستان دماوند از اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد خبر داد و اضافه کرد: به همت فرمانداری و اداره کل امور عشایر استان تهران 50 عدد آبشخور، 40 عدد سرویس بهداشتی، 12 مورد حمام خورشیدی، 250 کیلومتر بازسازی راه عشایری، نصب پنل خورشیدی برای هر 5 خانوار، توزیع 6 هزار سیلندر گاز، 70 تن آرد، معاینه رایگان عشایر با حضور پزشک و … ارائه خدمات شده است.

وی با بیان اینکه 12 هزار متر لوله کشی و خط انتقال آب در حوزه ییلاقی لار صورت گرفته است، گفت: در مکان‌هایی که آب لوله کشی و خط انتقال صورت نگرفته باشد، به صورت دوره ایی با تانکر برای هر خانواده عشایر آبرسانی می‌شود؛ البته در حدود 80 درصد مراتع خط انتقال صورت گرفته است.

خدابخش با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه عشایر شهرستان بیکار وجود ندارد، افزود: در راستای ارائه خدمات مطلوب و حمایت مالی تسهیلات ارزان قیمت به میزان یکصد میلیون تومان با سود کم به صورت سالانه به 10 نفر تخصیص یافته است و همچنین برای اجرای طرح پرواربندی نیز سالانه حدود 500 میلیون تومان تسهیلات 14 درصد نیز تخصیص می‌یابد.

وی از توزیع سالانه حدود 3 هزار تن جو و کنستانتره برای تأمین خوراک دام خبر داد و بیان کرد: هرساله توسط دامپزشکی شهرستان دماوند کلیه دام‌های منطقه عشایر دماوند واکسینه می‌شود.

رئیس امور عشایر شهرستان دماوند در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه شهروندان از تردد ایل‌های عشایری و دام‌ها از سطح شهر در زمان کوچ، گله‌مند هستند، اظهار داشت: ایل راه‌ها ثبت ملی هستند و دماوند یکی از قدیمی‌ترین ایل راه‌های کشور است زیرا ابتدا ایل راه بوده و بعد به شهر تبدیل شده ولی به جهت جلوگیری از مشکل در تردد و همچنین آلودگی دامی، در نظر داریم با همکاری ادارات مربوطه، ایل‌راه‌های مسدود شده را بازسازی کنیم.

خدابخش با اشاره به شرایط زندگی عشایر در مناطق ییلاقی و میانبند، افزود: عشایر به مدت 90 روز در مراتع ییلاقی و 90 روز در مراتع میانبند و قشلاقی در جنوب دماوند ساکن می‌شوند.

وی ادامه داد: کوچ عشایر به مراتع ییلاقی از اواسط خردادماه آغاز و به مدت 90 روز به طول می‌انجامد و در مراتع میانبند در 2 مرحله در بهار از اوایل اردیبهشت تا اواسط خردادماه و در فصل پاییز از اواخر شهریور تا اواسط آبان ماه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا