به منظور کاهش خسارات سرمازدگی به باغ‌ها انجام شد؛

برگزاری کارگاه آموزشی و ترویجی در شهرستان دماوند

به منظور کاهش خسارات سرمازدگی به باغ‌ها، کارگاه آموزشی و ترویجی در اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با حضور اساتید بین‌المللی برگزار شد.

کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در حاشیه برگزاری این کارگاه، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: متاسفانه در 27 و 28 فروردین ماه سال جاری شاهد سرمازدگی غیرمتعارفی در استان تهران بودیم که از 47 هزار هکتار باغ حدود 50 درصد دچار سرمازدگی شده و صد درصد از باغ‌های گردو با این مشکل روبه‌رو شدند که خسارت شدیدی به همراه داشت.
وی افزود: این اتفاق‌ها در بخش کشاورزی طبیعی است اما هنر در این است که بتوانیم در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، کشاورزی را از خطرات مصون کنیم و در این خصوص یکی از این راهکارها سرشاخه کاری باغ‌های گردو می‌باشد.
ادامه داد: حدود هفت شهرستان در استان تهران دارای باغ‌های گردوی خوبی است که سرمای فروردین‌ماه آنها را با زیان مواجه کرد؛ دولت نمی‌تواند خسارت همه این باغ‌ها را پرداخت کند و این موضوع دو لطمه به اقتصاد ما می‌زند، در درجه اول کشاورز دچار چالش می‌شود و دوم اینکه با فرض اینکه همه باغ‌ها بیمه باشند از خزانه دولت باید خسارت پرداخت شود.
بیان کرد: راهکار این موضوع با توجه به ارقام موجود و ارقام وارداتی سرشاخه‌کاری و عقب انداختن زمان برگ‌دهی درخت گردو از 20 روز تا یک ماه است و در صورتی که این اتفاق رخ دهد باغ‌ها مصون خواهند شد.
با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی و ترویجی برای باغداران در شهرستان دماوند گفت: حدود دو هزار و 200 هکتار باغ گردو در استان تهران وجود دارد و به این جهت از دو استاد بین‌المللی صاحب نظر در زمینه سرشاخه‌کاری باغ‌های گردو دعوت کردیم تا بتوانیم با این اقدامات که مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی هستند، در سال‌های آینده ادعا کنیم که باغ‌ها را بیمه کرده و خسارت نداشته باشیم.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا