در نشست کارگروه اشتغال شهرستان دماوند مطرح شد؛

بررسی ۶ طرح روستا تعاون جهت اشتغال‌زایی در شهرستان دماوند/ ثبت‌نام  ۱۷۵ کارورز و ۲۳ واحد تولیدی از شهرستان دماوند در سامانه طرح کارورزی

نشست کارگروه اشتغال در شهرستان دماوند با رویکرد ارائه گزارش دستگاه‌های اجرایی در خصوص طرح تسهیلات مشاغل خانگی، طرح ملی کارورزی، روستا تعاون و تکاپو در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، سام دلیری معاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران در این نشست اظهار کرد: هدف از تشکیل این قبیل نشست‌ها توسعه خدمات مناسب در شهرستان و ارائه خدمات به جامعه هدف است.

وی افزود: در نشست پیشین، چندین مصوبه در خصوص طرح روستا، تعاون در شهرستان دماوند مطرح شد که از آن جمله می‌توان به تشکیل کارگروه طرح روستا، تعاون با مدیریت فرماندار اشاره کرد.

معاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران ادامه داد: همکاران ما در اداره تعاون از نزدیک طرح‌هایی را در این خصوص بازدید کردند که به تایید شهرستان دماوند رسیده است و لازمه تحقق این امر بررسی طرح‌ها در قالب صورت‌جلسه توسط کارگروه شهرستان، تایید و هدایت به استان تهران است.

دلیری اضافه کرد: در صورت تصویب طرح‌ها توسط کارگروه شهرستانی و معرفی به استان تهران، ایجاد تعاونی‌ها در روستا محقق شده و از تسهیلاتی که در این خصوص در نظر گرفته شده بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: آنچه که به عنوان ملاک مد نظر قرار دارد یافتن روستاهایی با مزیت‌های خاص است که قابلیت ساختار اشتغال پایدار را داشته باشد و در این خصوص ۱۰۰ طرح در استان تهران به تایید می‌رسد.

معاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران از ارائه ۵۸ طرح در این استان خبر داد و گفت: برخی طرح‌ها مثل قالیبافی با دارا بودن بیش از ۲۰۰ تعاونی صنایع دستی در استان تهران تایید نمی‌شود زیرا بازار فروش و مزیت رقابتی ندارند، اما تعاونی‌های معدنی در شهرستان دماوند به دلیل پتانسیل شهرستان عملکرد قوی‌تری دارند.

دلیری بیان کرد: طرح روستا تعاون با هدف یافتن مزیت و ظرفیت‌های شهرستان مورد توجه قرار گرفته است و تمام پتانسیل‌های خدماتی، تولیدی و تامین نیاز که قابلیت تبدیل به شرکت را دارند مشمول این طرح می‌شوند، اما در طرح تکاپو ظرفیت‌های کلی مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: به طور کلی در برنامه ششم توسعه ظرفیتی در جهت حفظ جمعیت روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها مورد توجه قرار گرفت و بر ایجاد چرخه اقتصادی مناسب برای روستاییان، ایجاد ظرفیت رقابتی برای روستاییان با سایر روستاها تاکید شده است.

نشست کارگروه اشتغال در شهرستان دماوند

*بیشتر روستاهای شهرستان دماوند به مناطق خوش‌نشین تبدیل شده‌اند

معاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران ادامه داد: تقریبا بیشتر روستاهای شهرستان دماوند به مناطق خوش‌نشین تبدیل شده‌اند که در واقع منافعی برای روستاییان ندارد و به این جهت دولت چهار هزار و  ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با سود ۶ درصد برای حفظ ساکنان روستا و ایجاد بستر اشتغال در آن در نظر گرفته است.

دلیری اضافه کرد: در کنار این موضوع صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری در فضای کاری وارد شده تا بتواند با چندین برابر سرمایه برای دریافت تسهیلات ضمانت کنند، البته باید در نظر داشت که این تسهیلات به روستاهایی که حداقل  ۵۰ خانوار ساکن در روستا داشته باشند اختصاص می‌یابد.

وی اشاره‌ای به عقد تفاهم‌نامه با مجموعه بسیج سازندگی استان تهران و همچنین موسسه توسعه روستایی استان تهران داشت و گفت: بر این اساس افرادی از روستاها معرفی می‌شوند که در صورت تایید کارگروه به تسهیل‌گری پرداخته و به عنوان واسطه مشکلات تعاونی‌ها را منعکس می‌کنند.

معاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران تاکید کرد: در حال حاضر  ۶ طرح روستا تعاون از شهرستان دماوند معرفی شده است که به تفکیک سه مورد در حوزه صنایع معدنی، یک مورد در حوزه گردشگری و طبیعت گردی جام جهان‌بین دماوند، یک مورد ماهی رودافشان و یک مورد تعاونی فدک می‌باشند.

دلیری خاطرنشان کرد: تمامی طرح‌های مذکور باید به تایید کارگروه شهرستان دماوند برسد و در صورت تایید از سوی شهرستان، استان تهران با ورود به آن به بررسی طرح می‌پردازد.

همچنین در ادامه این نشست علی مشهدی عباسی رئیس اداره کار، رفاه و امور اجتماعی شهرستان دماوند اظهار داشت: خوشبختانه هر پنج مصوبه‌ای که در نشست قبلی مطرح شد اجرایی گردید که از این میان می‌توان به ایجاد یک تعاونی در محله مرانک شهر آبسرد و اطلاع‌رسانی توسط بخشداری، شورا و دهیاران رودهن اشاره کرد.

وی افزود: برخی از طرح‌های موجود در سال جاری ستاره‌دار شده و باید شبکه بهداشت در آن ورود پیدا کند و در صورت تصویب طرح، این نهاد نیز باید در کارگروه اشتغال حضور یابد.

نشست کارگروه اشتغال در شهرستان دماوند

*تاکنون طرحی در خصوص مشاغل خانگی در شهرستان دماوند ارائه نشده است

رئیس اداره کار، رفاه و امور اجتماعی شهرستان دماوند با اشاره به اجرای طرح کارورزی در شهرستان دماوند تصریح کرد: در این خصوص سه قرارداد تنظیم شده و  ۱۷۵ کارورز و ۲۳ واحد پذیرنده ثبت‌نام کرده‌اند.

مشهدی عباسی در خصوص ویژگی‌ و مزایای طرح کارورزی گفت: این طرح به منزله تبادل نظر بین دانشگاه و کارآفرین می‌باشد و افراد فارغ‌التحصیل به محیط کار معرفی شده و با عقد قرارداد چهار تا ۶ ماه مشغول به کار می‌شوند که در صورت تمایل طرفین این همکاری ادامه پیدا می‌کند و با دو سال معافیت بیمه همراه است.

وی بیان کرد: تاکنون طرحی در خصوص مشاغل خانگی در شهرستان دماوند ارائه نشده است که در صورت چنین طرح‌هایی باید گزارش‌ها ارسال شود.

*چهار واحد صنعتی شهرستان دماوند برای طرح کارورزی ثبت نام کردند/ ۱۷ مورد صدور مجوز مشاغل خانگی در شهرستان دماوند داشته‌ایم

گفتنی است آرش آقاجان احمدی معاون اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند چهار واحد صنعتی در خصوص طرح کارورزی ثبت نام کردند، پنج مورد مراجعه برای عقد قرارداد نیز داشتیم که دو مورد منجر به انعقاد قرارداد شد.

وی افزود: همچنین ۱۷ مورد صدور مجوز مشاغل خانگی و ۱۵ مورد مجوز در حال پیگیری است که غالبا در زمینه قالی‌بافی، مهارت‌های فنی جواهرسازی و گوهر تراشی و خیاطی می‌باشد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا