دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان دماوند خبر داد؛

برخورد قاطع قضایی با هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال/ هنجارشکنان تا پایان تعطیلات در بازداشت می‌مانند

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان دماوند از برخورد قاطع قضایی با هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: هنجارشکنان تا پایان تعطیلات در بازداشت می‌مانند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند حسن ابراهیمی بسابی، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان دماوند در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به قرارگیری در آستانه چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: متاسفانه «چهارشنبه سوری» برخلاف رسالت سنتی دیرین، در چند ساله اخیر روند خود را در سراسر کشور از دست داده و تعدادی هنجارشکن دست به اقداماتی می‌زنند که شادی مردم را به غم تبدیل می‌کنند.

وی افزود: در این خصوص تصمیمات قضایی لازم تدارک دیده و تمامی ضابطان و مسئولان مربوط بسیج شدند و به صورت آماده‌باش قرار دارند تا آرامش مردم بر هم نخورد و خانواده‌ای در شب عید داغدار نشود.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان دماوند ادامه داد: قطعا در صورت مشاهده هنجارشکنی در این خصوص برخورد شدید می‌کنیم و افراد هنجارشکن که موجبات سلب آسایش عمومی را فراهم کرده‌اند بازداشت خواهند شد.

ابراهیمی‌بسابی خاطرنشان کرد: در خصوص امنیت و آسایش اماکن، منازل و شهر در شب عید تدارک دیده شده و دستورات قضایی لازم صادر شده است؛ در چند روز اخیر نیز تعدادی سارق به جرم تجاوز به منازل مردم دستگیر و بازداشت شدند و همچنان به دنبال افراد مرتبط در این‌باره هستیم، هرچند که مردم نیز باید اقدامات ایمنی را برای اماکن و وسایل نقلیه رعایت کنند.

وی در رابطه با اقدامات صورت‌ گرفته در طول یکسال گذشته در شهرستان دماوند بیان کرد: از آنجایی که حوزه قضایی دماوند سراسر طبیعت و محل تفریح مردم است، انتظار می‌رود که این منطقه به عنوان شش تنفسی پایتخت محسوب شود و طبیعت زیبایی خود را حفظ کند؛ از این رو با تمرکز بر این موضوع، خوشبختانه ما در طی یک سال گذشته مقام اول حفظ و حراست از اراضی ملی استان تهران را در برخورد با متجاوزان به اراضی ملی و تغییر کاربری کسب کردیم.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان دماوند اظهار داشت: در زمینه اراضی تصرف شده توسط متجاوزان به اراضی در حیطه مسئولیت منابع‌طبیعی، حدود یک‌هزار و 153 هکتار رفع تصرف و بازگشت آن به دولت را با دستورات قضایی محکم داشتیم.

ابراهیمی بسابی عنوان کرد: همچنین در خصوص زمین‌های حوزه اداره راه، مسکن و شهرسازی شهرستان دماوند، در طول یک سال گذشته بیش از ۶۵۰ هکتار از اراضی دولت را به این نهاد اعاده داریم که ارزش ریالی آن بالغ بر یک‌هزار و 800 میلیارد تومان بوده است.

*تخریب ۶۲۰ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان دماوند

وی در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان دماوند گفت: طی یک سال گذشته حمله‌های بسیاری به اراضی کشاورزی صورت گرفت که ما دستورات قضایی را به موقع به ادارات مربوطه و مسئولان ذی‌ربط صادر کردیم و خوشبختانه موفق شدیم که ۶۲۰ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی را تخریب کنیم تا به حالت سابق بازگردد.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان دماوند تاکید کرد: این میزان از تخریب در سال گذشته، حدود 706 هکتار از اراضی بود که مورد تغییر کاربری و قانون‌شکنی قرار گرفته بود و به حالت سابق بازگشت.

*رفع تصرف حدود 33 هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها در شهرستان دماوند

ابراهیمی بسابی در خصوص تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها در شهرستان دماوند تصریح کرد: متاسفانه رودخانه‌های دائمی و فصلی این شهرستان همواره مورد تعدی و تجاوز برخی افراد سودجو قرار گرفته بود و ما موفق شدیم حدود 33 هکتار از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها را رفع تصرف کنیم؛ این رودخانه‌ها گاها آب شرب عموم مردم بود که بهداشت عمومی را تهدید می‌کرد.

وی از شناسایی سه هزار حلقه چاه غیرمجاز در طول یک سال اخیر در شهرستان دماوند خبر داد و اذعان داشت: اقدامات لازم در خصوص مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز صورت گرفته و دستورات قضایی در این خصوص صادر شد؛ بر این اساس تعداد قابل توجهی از این چاه‌ها مسدود شده و مابقی به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان دماوند افزود: اگر روند حفر چاه‌های غیرمجاز ادامه پیدا کند قطعا مردم منطقه با بحران آب مواجه می‌شوند، در حالی که منطقه دماوند باید از این حیث مبرا باشد.

*تعدادی از مسئولان متخلف و قانون‌شکن شهرستان دماوند شناسایی و روانه زندان شدند/ برخورد جدی با ادارات و مسئولان قانون‌شکن در سال آینده در دستور است

ابراهیمی بسابی با اشاره به برخورد با مدیران متخلف و قانون‌شکن در شهرستان دماوند بیان کرد: طی سال گذشته چند مورد از مدیران و مسئولان ادارات شناسایی، دستگیر و روانه زندان شدند و سایر مرتبطان نیز در حال شناسایی هستند؛ اما به نظر می‌رسد این امر کفایت نمی‌کند؛ زیرا شهرستان دماوند لیاقت مدینه فاضله ‌بودن را دارد و مردم لیاقت این را دارند که همه مسئولان خدمت‌گذار صادق آنها باشند.

وی ادامه داد: در سال آینده نیز به طور ویژه برخورد جدی با ادارات و مسئولانی که قانون‌شکنی کرده و بخواهند زمینه‌های قانون‌شکنی را در جامعه فراهم کنند خواهیم داشت.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان دماوند تصریح کرد: از آنجایی که شهرستان دماوند هدف تغییر کاربری افراد سودجو قرار گرفته است ما نیاز به نیروی مراقبتی و نظارتی بیشتری داریم، اما با همین تعداد نیروها به صورت شبانه‌روزی به حفاظت پرداختیم و اگر چند روزی تاخیر در برخورد با متجاوزان بوده است به این دلیل بود که وسعت شهرستان دماوند از وسعت پایتخت بیشتر است، اما با امکانات و تجهیزات نظارتی موجود توانستیم در تمام شهرستان نظارت کامل داشته باشیم.

*وجود 10 هزار ساخت‌وساز غیرمجاز در شهرستان دماوند

ابراهیمی بسابی با اشاره به صحبت‌هایی پیرامون 10 هزار ساخت‌وساز غیرمجاز در شهرستان دماوند گفت: این آمار از پیش از یک‌سال گذشته وجود داشت؛ در این خصوص پیشگیری لازم صورت گرفته اما می‌توان گفت که حوزه شهرستان دماوند به شدت از این حیث مورد حمله است، اما ما به دنبال دفاع از حریم طبیعت و محیط زیست این شهرستان هستیم.

وی در خصوص حضور اتباع خارجی در شهرستان دماوند اظهار داشت: موضوع مربوط به اتباع خارجی تصمیم‌گیری خارج از حوزه قضایی دارد؛ برخی افراد با گذرنامه و برخی با کارت‌های مخصوص وارد می‌شوند اما اکثرا به صورت غیرقانونی وارد شدند، برخورد لازم در این خصوص باید در سطح کلان و کشوری صورت گیرد، زیرا نه‌تنها شهرستان دماوند بلکه تمام کشور درگیر این موضوع هستند.

*شناسایی و قطع ۷۶۰ مورد انشعاب غیرمجاز در سطح شهرستان دماوند

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان دماوند در خصوص برخورد با انشعاب غیرمجاز در این شهرستان گفت: ۷۶۰ انشعاب غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و قطع شد که درصدی از آن به دلیل نقش رسانه‌های ملی و خبرگزاری‌های محلی بود که موجب آگاهی مردم گردید.

ابراهیمی بسابی در خصوص تخریب‌های صورت گرفته در شهرستان دماوند عنوان کرد: تخریب‌ها در این شهرستان علی‌رغم میل ما صورت می‌گیرد، اما جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، ما سعی بر این داریم که در مراحل اولیه ساخت‌وسازهای غیرمجاز، به محض دیوارکشی، فنس‌کشی و فوندانسیون به موقع دستور تخریب و جلوگیری از تغییر کاربری دهیم.

وی اشاره‌ای به نظارت نوروزی بر ساخت‌وسازها در شهرستان دماوند داشت و خاطرنشان کرد: در نشست حفظ حقوق بیت‌المال، دستور قضایی جامع و کامل به همه ادارات و مسئولان انتظامی و امنیتی صادر کردیم که از امروز تا پایان تعطیلات هر جایی که تجاوزی به اراضی ملی، منابع عمومی، انفال و تغییر کاربری صورت گرفت سریعا حاضر شده و بدون معطلی اقدام به تخریب کنیم و عوامل شناسایی و دستگیر شوند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان دماوند از آماده‌باش قضات کشیک و ادارات در ایام نوروز خبر داد و بیان کرد: مسلما در این ایام بیدارتر و آماده‌تر از پیش آمادگی برخورد با متجاوزان و افراد سودجو را داریم.

ابراهیمی بسابی در خصوص اقدامات صورت گرفته در چند روز اخیر نسبت به ساختمان یکی از خبرگزاری‌ها در شهرستان دماوند اذعان داشت: در این خصوص وابستگی نسبت به گروهی محرز نشده اما پرونده در دست رسیدگی و بررسی است؛ تاکنون دستگیری در این رابطه صورت نگرفته و اگر به صورت سازمان‌دهی شده باشد برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: شبکه‌های معاند به دنبال اهداف خود هستند و نمی‌توان آنها را توجیه کرد؛ اما در حال حاضر ساماندهی بودن این موضوع مورد تایید دادستانی نمی‌باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا