رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند خبر داد؛

افزایش 8 درصدی عضویت در کتابخانه‌های شهرستان دماوند/ خرید ۳۰ میلیون تومان کتاب ویژه کودکان و نوجوانان در سال جاری

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند از افزایش هشت درصدی عضویت در کتابخانه‌های این شهرستان و خرید ۳۰ میلیون تومان کتاب ویژه کودکان و نوجوانان در سال جاری خبر داد.

حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند ضمن تبریک هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار اظهار کرد: امسال بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی است که با عنوان«آینده روشن با خانواده کتاب‌خوان» نام گذاری شده است و به همین منظور برنامه‌هایی در سطح شهرستان دماوند در نظر گرفته شده که اجرا می‌شود.

وی افزود: برخی از برنامه‌های مربوط به این هفته شامل برگزاری نشست‌های نقد و بررسی، معرفی و رونمایی کتاب، قصه‌گویی، شعرخوانی و شاهنامه‌خوانی است.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند ادامه داد: همچنین برنامه‌ای از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش‌بینی شده است تا در روز ۲۴ آبان‌ماه ثبت نام و عضویت رایگان در همه کتابخانه‌ها صورت گیرد.

محمدی از اجرای نشست‌های کتابخوان در مدارس و کتابخانه‌ها خبر داد و بیان کرد: علاوه بر برگزاری این نشست‌ها در مدارس، کتابخانه سیار نیز در مناطق روستایی و مدارسی که به کتابخانه‌ها دسترسی ندارند حضور خواهند یافت.

وی اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، انشا نویسی در مورد کتاب، مسابقه نقاشی بازدید مدارس از کتابخانه‌های عمومی، معرفی خدمات کتابخانه‌های عمومی به دانش‌آموزان و حضور کتاب‌داران در مدارس جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار در شهرستان دماوند نام برد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند اظهار داشت: مدارس و دانش‌آموزان پیش‌قراول افزایش میزان مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه هستند به همین منظور بر اساس تعامل با اداره آموزش و پرورش دماوند با هدف افزایش میزان مطالعه در مدارس حضور خواهیم یافت.

محمدی از تشکیل پایگاه‌های اهدای کتاب خبر داد و گفت: معمولا کتاب‌های موجود در منازل مطالعه شده‌اند و شاید نیازی به آنها نباشد، بنابر این از مردم تقاضا داریم که کتاب‌های خود را در جهت استفاده عموم مردم به کتابخانه‌ها اهدا کنند زیرا کتابخانه‌های عمومی پایگاه تامین‌کننده نیاز مردم هستند.

وی افزود: ما در این هفته دیدار کتابداران کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی با مسئولان، تجلیل از خدمات کتابداران را خواهیم داشت.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند اضافه کرد: همچنین تقدیر از اعضای فعال کتابخانه‌ها و نویسندگان مطرح در سطح استان تهران از برنامه‌های ویژه این هفته است که احتمالا هفته آینده برگزار می‌شود.

محمدی در خصوص تعداد کتابخانه‌های موجود در سطح شهرستان دماوند تصریح کرد: در حال حاضر چهار کتابخانه عمومی در این شهرستان موجود است و سال گذشته کتابخانه سیار نیز به کتابخانه‌های شهرستان دماوند افزوده شد که به تبع آن تعداد منابع و اعضای کتابخانه نیز افزایش یافته است.

*وجود ۵۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند

وی ادامه داد: در حال حاضر سه هزار و ۸۰۰ نفر در شهرستان دماوند عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و تعداد منابع نیز حدود ۵۰ هزار نسخه می‌باشد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند در خصوص تامین منابع کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: ما در این خصوص به صورت ماهانه سهمیه‌ای داریم که از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال می‌شود و خوشبختانه در سال جاری حدود ۳۰ میلیون تومان کتاب برای بخش کودک و نوجوان در این شهرستان خریداری کردیم.

محمدی عنوان کرد: بر اساس بازدیدی از کتابخانه‌های شهرستان دماوند بخش مرجع، داستان و رمان‌هایی که مخاطب بیشتری دارند خریداری خواهد شد.

وی در خصوص افزایش منابع در طول سال تصریح کرد: سالانه حدود سه هزار نسخه کتاب به مجموعه کتابخانه‌های شهرستان دماوند افزوده می‌شود اما این امر به این معنا نیست که کتابخانه‌ها انبار کتاب باشد، بلکه بر اساس پالایش و ارزیابی کتاب‌های مورد نیاز مجددا درخواست داده می‌شود و کتاب‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار گرفتند از گردونه سیستم گردش کتاب خارج می‌شود و به این ترتیب کتابخانه به عنوان نهادی پویا و فعال حفظ می‌گردد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند از افزایش هشت درصدی عضویت در کتابخانه‌های شهرستان خبر داد و تاکید کرد: وجود زیرساخت‌ها در این خصوص بسیار ضروری است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته که اگر کتابخانه‌های رودهن و گیلاوند احداث شود به تبع آن میزان عضویت افراد نیز افزایش می‌یابد

محمدی در خصوص فعالیت کتابخانه سیار در شهرستان دماوند گفت: این کتابخانه ۱۱ روستای پرجمعیت شهرستان را پوشش می‌دهد و در طول یک سال اخیر ۴۰۰ عضو داشته است که البته امیدواریم با حضور در مدارس این میزان عضویت افزایش یابد.

وی اضافه کرد: تبلیغات دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی روستا و تعامل با بخشداری‌ها در زمان حضور کتابخانه سیار در روستاها بسیار حایز اهمیت است زیرا افراد از این امر مطلع شده و میزان عضویت افزایش می‌یابد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که تنها کتابخانه‌ها موظف به افزایش سرانه کتاب نیستند و به عنوان زیرساخت و پایگاه هستند، در حالی که ارگان‌های بسیاری در امر ترویج فرهنگ باید فعال باشند.

محمدی خانواده‌ و نهادهای فرهنگی را به عنوان متولیان فرهنگ مطالعه دانست و خاطرنشان کرد: انتظار داریم که در بحث تبلیغات و حمایت از برنامه‌های فرهنگی همه ارگان‌ها مشارکت داشته باشند و توسعه فرهنگ مطالعه دغدغه‌ای برای همه افراد باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا