اشتون: به نتیجه نرسیدن مذاکرات، “شکست” نبود/فابیوس موجب ناراحتی غربی‌ها شد/عارف به کرباسچی پاسخ داد/سجادی از رسیدن به سئول باز ماند

بازتاب مذاکرات ژنو، عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش، انتصاب عارف در دولت روحانی و حواشی آن از مهمترین اخبار 24 ساعت گذشته هستند.

 بازتاب مذاکرات ژنو، عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش، انتصاب عارف در دولت روحانی و حواشی آن از مهمترین اخبار امروز 19 آبان 1392 هستند.

پایان مذاکرات سه روزه ژنو 5
پس از سه روز مذاکرات فشرده میان ایران و گروه 1+5 در ژنو سوئیس، قدرت‌های جهانی و ایران بدون توافق به گفتگوهای خود پایان دادند اما تاکید کردند که دور بعدی مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران در کمتر از دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.
این گفتگوها که در دو روز پایانی با حضور وزرای خارجه کشورهای مذاکره کننده و تنها در غیاب وزیر خارجه چین، بسیار حساس و “امیدبخش” شده بود، تا نیمه شب شنبه طول کشید و در نهایت کاترین اشتون، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان  به خبرنگاران گفتند که “با خوش بینی به دور بعدی مذاکرات خواهند رفت”.
ظریف در کنفرانس خبری پایانی این مذاکرات گفت: “مایوس نیستم. اختلاف ها طبیعی است. اما همین جلسه آخر خیلی خوب بود چرا که نشان داد اراده سیاسی برای رسیدن به یک توافق وجود دارد.”
کاترین اشتون هم در پاسخ به سوال خبرنگاری که از نقش فرانسه در به نتیجه نرسیدن این مذاکرات گفت: “به جزئیات نخواهم پرداخت اما باید بگویم که همه وزرای خارجه به اینجا آمده بودند تا برای رسیدن به نتیجه به هم کمک کنیم.”
کاترین اشتون عصر امروز در مصاحبه‌ای اختصاصی با  بی‌بی‌سی فارسی، گفت به نتیجه نرسیدن این دور مذاکرات را نمی‌توان به “شکست” تعبیر کرد. تعامل نزدیک با یکدیگر بر مبنای حسن نیت وجود داشت و این روند ادامه می‌یابد.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پس از کنفرانس خبری  ظریف و  اشتون گفت: “در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشتیم.”
وزیر خارجه آمریکا مذاکرات سه روزه میان گروه 1+5 و ایران را همراه با “احترام مقابل” خواند و گفت که بدون اغراق تاکید می‌کند که در این گفتگوها “نه تنها اختلاف‌ها نظرها کاهش یافت بلکه به نظر واحدی نزدیک شدیم.”
“ویلیام‌هیگ” وزیر خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه خبری “بی‌بی‌سی” آینده‌گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران را در آینده‌ نزدیک خوب ارزیابی کرد.
وزیر خارجه انگلیس گفت که مطمئن است که گفت‌وگو‌های هسته‌ای با ایران به نتیجه می‌رسد.
هیگ همچنین گفت که امکان خوبی برای دستیابی به توافق در چند هفته آینده وجود دارد اما در عین حال مذاکرات را دشوار دانست.
“سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در پایان مذاکرات اعلام کرد که در جریان گفت‌وگوهای صورت گرفته طرفین پایه و اساس همکاری برای تدوین راه حل نهایی مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را بر اساس پیشنهاد مسکو مبنی بر رفع اختلافات بصورت مرحله به مرحله و اقدام متقابل را طرحریزی کرده‌اند.
لاوروف گفت: مذاکرات انجام شده بسیار خاص و طولانی بود، ولی زمان صرف شده ارزش آن را داشت. همه طرفین در این خصوص توافق دارند که ما اکنون دارای اصول لازم برای همکاری در جهت رسیدن به مختصات مشخص برای حل و فصل نهایی مسئله هسته‌ای ایران بطوری که خواسته همه طرفین را برآورده ساخته و بر اساس تصمیمات شورای امنیت و آژانس انرژی اتمی باشد، هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که صبح امروز(یکشنبه) در صحن علنی مجلس جهت دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان حضور پیدا کرده بود، اظهار داشت: به زبان و عمل به طرف1+5 گفتیم که تهدید و تحریم جواب نخواهد داد و روی میز قطعا باید عقلانیت و منطق باشد.
وی افزود: غنی سازی در خاک ایران از خطوط قرمز ماست و به خاطر تحریم ها، مذاکره نمی کنیم.
بازتاب رسانه ای مذاکرات 
سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: اگر آمریکایی‌ها سرقرارهای گذشته بمانند و بر تداوم و تکرار تحریم‌ها تأکید کنند و در همان حال اروپا راه دیگری انتخاب کند، نمی‌توانند دستاوردی داشته باشند. آنچه اوباما و دولت آمریکا از آن وحشت دارند، تبدیل ژنو به میدانی برای سنجش میزان قدرت ایران و میزان قدرت آمریکا است.
روزنامه “ایران” امروز در گزارشی، مذاکرات ژنو را نقطه عطفی در مناسبات دیپلماسی جهانی ارزیابی کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: در حالی که انتظار می رفت اجلاس ژنو که به کابوس اسرائیلیﻫﺎ تبدیل شده، جایگاهی شایسته در رسانه‌های وطنی داشته باشد، برخی رسانهﻫﺎ با عبارات طعنه آلود، رویکرد تخریبی را به کار بردند.
روزنامه “جمهوری اسلامی” موکول کردن مذاکرات به هفته آینده نشان دهنده تاثیر صهیونیست‌ها بر غرب عنوان کرد. در مقاله این روزنامه آمده است: غرب برای حفظ اعتبار خود باید قدری سیاست ورزی کرده و خود را از یوغ صهیونیست‌ها نجات دهد.
روزنامه های اصلاح طلب نیز امروز با تیترهایی مثل “پاریس سد راه توافق، “توافق در تعلیق”، “توقف پشت دروازه های پاریس”، “خسته اما امیدوار” و “ساز مخالف پاریس در ژنو” به بازتاب این مذاکرات پرداختند.
روزنامه آرمان در این رابطه نوشت:‌ آمریکا نرم شد، فرانسه پرچم مخالفت بلند کرد.
روزنامه ابتکار نیز در همین رابطه نوشته است: برخی عزم جزم کرده‌اند قطار هسته‌ای را ﺑﻪ سمت ریلی ببرند که طی سالیان گذشته بر روی آن حرکت می‌کرد،اما ﺑﻪ جلو نمی‌رفت. هرچه ﺑﻪ توافق نزدیک ﻣﻲشویم نگرانی آنها نیز بیشتر ﻣﻲشود.
روزنامه شرق نیز نوشت: نباید انتظار داشت در زمان کوتاه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد چرا که اختلافات بنیادی وجود دارد. هنر دیپلماسی ما،‌ نزدیک کردن دیدگاه‌ها در عین حفظ منافع ملی است.
اما مذاکرات ژنو بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی نیز داشت. روزنامه واشنگتن‌پست با عنوان “پایان بی نتیجه ماراتون مذاکرات”، نیویورﻙتایمز با عنوان “شکست مذاکرات”، خبرگزاری رویترز با تیتر “شکست مذاکرات همراه با بروز اختلاف در کمپ‌ غربی”  و روزنامه انگلیسی “فایننشیال تایمز” با تیتر “موضع سختگیرانه فرانسه در قبال ایران” به موضع گیری در این زمینه پرداختند.
روزنامه انگلیسی گاردین نیز نوشت: در مذاکرات ژنو،طرفین می‌توانستند به توافقات بی سابقه ای دست پیدا کنند. برخی از مقامات غربی، فرانسه را به از بین بردن امید دسترسی به توافق به نفع اسرائیل و اعراب متهم می‌کنند.
همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ناشناس در تیم مذاکره کننده1+5 نوشت: اظهارات فابیوس، وزیرخارجه فرانسه ناراحتی غربی‌ها را در پی داشت و فرانسه مشکلات غیرضروری را برای مذاکرات بوجود آورد. ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا ماه‌ها بر روی این پرونده کارکرده بودند که ناگهان فرانسه وارد مذاکرات شد.
سایت آنتی‌وار نیز ضمن انتقاد از فابیوس نوشت: زمانی که همه منتظر مانع تراشی کنگره آمریکا در روند مذاکرات بودند، فرانسه فرصت دستیابی به توافق درمورد فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را از بین برد.
اما روزنامه صهیونیستی هاآرتص امروز خبر داد: هیئتی آمریکایی به ریاست وندی شرمن امروز وارد بیت‌المقدس می‌شود تا گزارشات مذاکره ایران و ۱+۵ در ژنو را در اختیار مقامات رژیم صهیونیستی قرار دهد.
فرید زکریا، خبرنگار شبکه خبری “سی ان ان”  نیز امروز در گفتگو با سایت دیپلماسی ایرانی اظهار داشت:حل اختلاف های هسته ای به تنهایی نمی تواند به تمامی اختلاف ها میان تهران و غرب پایان دهد. اوباما به دستاورد هسته ای برای ساکت کردن کنگره نیاز دارد.
وی افزود: پیشنهاد دیدار با روحانی کار اوباما بود.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جدیدترین گزارش عمومی خود در فیسبوک نوشت: 
در سه روز گذشته مذاکرات حساس و فشرده‌ای در ژنو داشتیم. به ویژه از بعدازظهر جمعه که وزرای خارجه 1+5 یکی پس از دیگری به ژنو سرازیر شدند.
ظریف ادامه داد: علت آمدن وزرا، جدی شدن مذاکرات و تفاوت دیدگاه‌ها در داخل گروه 1+5 بود، به ویژه در میان اعضای غربی 1+5. برای همین هم آقای لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و قائم مقام وزیر امور خارجه چین خیلی دیرتر بعدازظهر شنبه وارد شدند. بیشتر مذاکرات هم در داخل اعضای غربی 1+5 بود. البته ما هم چند دور مذاکره طولانی با وزرای مختلف داشتیم و نهایتا هم یک جلسه دو ساعته تا حدود ساعت 12 و نیم بعد از نیمه شب شنبه با همه وزرا.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بحث‌ها طبیعتا جدی بود ولی فضای بحث بسیار محترمانه بود. امکان رسیدن به توافق با اکثر 1+5 وجود داشت ولی به هرحال نیاز بود که همه همراه باشند و از اظهارات علنی وزرا شنیده‌اید که یکی از هیئت‌ها قدری مشکل داشت.به هرحال، در جلسه قرار شد برای رفع چند مشکل باقیمانده جلسه در روز 29 آبان مجددا تشکیل شود تا هیئت‌ها بتوانند مذاکرات را ادامه دهند. بعد هم مصاحبه مطبوعاتی مشترک با خانم اشتون در فضایی مثبت و بعد هم جلسه طولانی من با خبرنگاران ایرانی همراه هیئت تشکیل شد که تا ساعت 2 صبح ادامه داشت.
وزیر امور خارجه کشورمان به محض ورود به تهران پس از سفر به ژنو با «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه ژاپن در دیدار با ظریف در تهران ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر بین ایران و 1+5 در مورد مسئله هسته‌ای توافق حاصل شود.
سجادی هم از رسیدن به «سئول» بازماند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان پس از بحث و بررسی صلاحیت و برنامه‌های نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به وی رأی اعتماد ندادند.
وکلای ملت با 124 رأی موافق، 107 رأی مخالف و 22 رای ممتنع از مجموع253آرای مأخوذه به سومین گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد ندادند.
نصرالله سجادی همانند 2 وزیر پیشنهادی پیشین رأی اعتماد نیاورد تا کابینه تدبیر و امید همچنان ناقص باقی بماند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش وجوانان گفت: انتظار این است که وزیر ورزش و جوانان هر چه سریع‌تر از سوی رئیس‌جمهور معرفی شود.
وی افزود: البته این مسئله به خاطر حساسیت نمایندگان محترم بر روی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و جایگاه این وزارتخانه است.
علت رای نیاوردن سجادی
حجت‌الاسلام سید علی طاهری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره علت رأی نیاوردن نصر‌الله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: یکی از دلایل رأی نیاوردن آقای سجادی بحث همراهی وی در دادستان تحصن مجلس ششم بود.
وی اضافه کرد: هر چند آقای سجادی مباحثی در آن باره مطرح کرد اما نمایندگان از توضیحات وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان قانع نشدند و به همین دلیل به وی رأی ندادند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دومین عامل برای عدم رأی مثبت نمایندگان به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را سن بالای نصر‌الله سجادی دانست و تأکید کرد: آقای سجادی دارای سن بالایی است و به همین دلیل نمایندگان نتوانستند به وی رأی مثبت دهند.
طاهری عدم توجه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به موضوعات مرتبط به جوانان را سومین عاملی عنوان کرد که نمایندگان به وی رأی مثبت نداند و در همین زمینه اظهار داشت: آقای سجادی برنامه‌های مناسبی در زمینه جوانان نداشتند و با توجه به اهمیت این موضوع نمایندگان به وی رأی اعتماد ندادند.
وی همچنین با انتقاد از سخنان صبح امروز رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس تصریح کرد: همانطوری که رئیس‌جمهور منتخب مردم است، نمایندگان نیز منتخب مردم هستند و به همین دلیل زیبنده نیست برخی مباحث از سوی آقای روحانی مطرح شود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در توصیه‌ای به رئیس‌جمهور گفت: بهتر است آقای روحانی با توجه به دغدغه نمایندگان نسبت به ورزش و جوانان وزیری را به خانه ملت معرفی کند که هم دارای تخصص ورزشی بوده و هم از موضوعات مربوط به جوانان آگاهی دارد.
وزیر پیشنهادی بعدی، محمود گودرزی
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمود گودرزی را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد.
نامه معرفی رئیس‌جمهور به رئیس‌ مجلس شورای اسلامی درباره معرفی محمود گودرزی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس قرائت شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمود گودرزی استاد تمامی رشته علوم ورزش دانشگاه تهران است و از سال از 1387 تا کنون، ریاست دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران را برعهده داشته است.
 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت این نامه، خطاب به نمایندگان گفت: از آنجایی که امروز نامه معرفی وزیر ورزش و جوانان در صحن علنی اعلام وصول شد، برنامه‌ها و بیوگرافی آقای محمود گودرزی تکثیر و توزیع می‌شود و هفته آینده یکشنبه 26 آبان ماه راس ساعت 8 صبح جلسه علنی مجلس با دستور کار رای اعتماد به آقای گودرزی، تشکیل می‌شود.
واکنش به عدم رای اعتماد به سجادی
‌سایت انتخاب که از آن به عنوان یکی از سایتهای حامی دولت نام برده می شود، در گزارشی با اشاره به رای نیاوردن سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، این اقدام را “عدم همراهی بی‌سابقه مجلس و دولت”و انتقام شکست اصولگرایان در انتخابات یازدهم دانست.
سمت جدید عارف در دولت روحانی و واکنش وی به کرباسچی
با حکم رییس جمعیت هلال‌احمر، دکترمحمدرضا عارف به عنوان عضو شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر و مشاورعالی رییس جمعیت در امور بشردوستانه منصوب شد.
محمدرضا عارف که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست، در حاشیه مراسم ختم پدر سیدعلی مقدم معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر وعده‌های تحقق نیافته جریان اصلاحات به وی از جمله موضوع ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک و ریاست مجلس گفت: من وکیل آقای کرباسچی نیستم و کسی هم به من وعده نداده بود.
عارف در پاسخ به این سؤال که آیا اظهارات کرباسچی را تکذیب می‌کنید گفت: ‌از خود ایشان بپرسید.
این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری درباره تشکیل حزب جدید خود گفت: ما در حال بررسی هستیم و حتما در انتخابات مجلس مشارکت جدی خواهیم داشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سرلیستی ناطق نوری برای انتخابات مجلس دهم خاطرنشان کرد: این حرف‌ها بسیار زود است و باید دو سال آینده در این باره اظهار نظر کرد.
عارف همچنین امروز در دیدار با اصلاح‌طلبان اظهار داشت :برنامه‌ اصلاح طلبان حضور فعال در انتخابات آینده است. وی در این دیدار گفته است: دولت اقداماتی را از مجاری قانونی برای رفع حصر موسوی و کروبی انجام داده است.
دیدار نمایندگان حامی قالیباف در زمان انتخابات با وی 
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان حامی قالیباف در زمان انتخابات با وی دیدار کردند.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی دانا اظهار داشت: اعضای شورای راهبردی مجلس که در زمان انتخابات از آقای قالیباف حمایت می کردند بعد از انتخابات نیز به گونه‌ای دیگر سازو کارشان را ادامه دادند.
وی افزود :اعضای شورا تصمیم گرفتند که فعالیت‌هایشان رادر جهت تقویت اهداف مدیریت شهری به کار گیرند و شورای راهبردی کارش را با این هدف ادامه دهد.
لاهوتی گفت: همچنین اعضای شورای راهبردی در راستای اتصال دولت به بدنه شوراها و شهرداری ها تلاش می‌کنند.
وی اضافه کرد:البته جلساتی هم در این باره داریم و چندی پیش با آقای قالیباف و مسئولان دبیرخانه کلان شهرها جلساتی برگزار کردیم که این جلسات در آینده هم ادامه خواهد داشت .
این نماینده مجلس گفت: در جلساتی که ما برگزار کردیم به دنبال این هستیم تا خلاهای قانونی در زمینه های مختلف را برطرف کنیم.
سایر اخبار مهم امروز به شرح زیر هستند:
*‌صادق زیباکلام در گفتگو با سایت فرارو اظهار داشت: جبهه پایداری و اصولگرایان بهانه جویی می کنند تا مسئله ای را علیه دولت روحانی عَلَم کنند و نگذارند دولت روحانی به وعده هایش عمل کند.
*باقر حسینی، نماینده مردم زابل امروز در مجلس اعلام کرد که مظنونان به ترور دادستان زابل دستگیر شدند. افراد دستگیر شده در ارتباط با ترور دادستان زابل از اشرار، قاچاقچیان و سارقین مسلح هستند.
*علیرضا جهانگیریان امروز در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سازمان بستر فنی برقراری پرواز ایران-آمریکا را تقریباً فراهم کرده است، گفت: در حال حاضر منتظر علائمی از سوی مسئولان سیاسی کشور هستیم تا این پرواز عملیاتی شود.
منبع: دانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا