رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند:

اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در 5000 هکتار از اراضی شهرستان دماوند/ یک واحد 300 تنی پرورش قارچ دکمه‌ای در روستای اوچونک دماوند احداث می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در پنج هزار هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: یک واحد 300 تنی پرورش قارچ دکمه‌ای در روستای اوچونک دماوند در آینده‌ای نزدیک احداث می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، هادی تهرانی پور با اشاره به مبارزه با آفات همگانی در سطح سه هزار هکتار اراضی کشاورزی دماوند، بیان کرد: ملخ و جوندگان مضر از آفات همگانی شهرستان دماوند هستند که در راستای مبارزه با آن در سطح چهار هزار هکتار دیده بانی و شبکه مراقبت و در سطح سه هزار هکتار نیز قرارداد مبارزه با آفات همگانی منعقد شده که تاکنون یک هزار و 500 هکتار آن عملیاتی شده است.

تهرانی پور همچنین به اصلاح و توسعه باغات و وضع ریشه کنی و جایگزینی در باغات اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع با استفاده از پایه‌های رویشی در سطح 86 هکتار از باغات شهرستان انجام شده که حدود 41 هکتار مربوط به باغ‌های سیب، 26 هکتار مربوط به باغ‌های گلابی، 9 هکتار باغ گیلاس و 10 هکتار باغ‌های شلیل، هلو و گردو است.

وی همچنین از ساماندهی مکان استقرار ییلاقی زنبورداران در دماوند طی سه ماه گذشته اشاره کرد و گفت: با استفاده از جی پی اس مکان استقرار هر زنبور دار در دریاچه تار با همکاری اداره منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی مشخص شده و این موضوع در راستای کاهش تداخل در مکان استقرار و کاهش نارضایتی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، کمک شایانی خواهد کرد.

تهرانی پور در خصوص تولیدات گلخانه‌ای در شهرستان دماوند گفت: امسال حدود 3.6 هکتار از تولیدات گلخانه‌ای همچون محصول توت فرهنگی، موافقت اصولی آن انجام شده است که پیش بینی تولید این محصول 100 تن در سال است.

وی در خصوص احداث واحد پرورش قارچ دکمه‌ای توسط یک بهره بردار در روستای اوچونک دماوند گفت: ارائه تسهیلات بانکی با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان به منظور احداث واحد پرورش قارچ دکمه‌ای با ظرفیت تولید 300 تن در سال با یک بهره‌بردار در حال انجام است و پس از طی مراحل بانکی این واحد احداث خواهد شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با بیان اینکه در حال حاضر 6 هکتار گلخانه در شهرستان دماوند وجود دارد، تصریح کرد: از 6 هکتار گلخانه موجود در این شهرستان، حدود دو هکتار گلخانه توت فرنگی و سه هزار متر گلخانه کشت گیاهان گوشتی و کاکتوس بوده و مابقی آن کشت صیفی و کشت گل رز هلندی است.

تهرانی پور با اشاره به تسهیلات ارائه شده بخش مکانیزاسیون در سه ماهه ابتدایی سال جاری اظهار کرد: در این بخش هفت پرونده به بانک معرفی شده که از این تعداد چهار پرونده به مبلغ 225 میلیون تومان در راستای خرید چهار دستگاه تراکتور و یک دستگاه دنباله بند عقد قرارداد شده است.

* کشت 11 هکتار کلزا در اراضی کشاورزی شهرستان دماوند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با بیان اینکه در سال گذشته دو هکتار از اراضی دماوند زیر کشت کلزا و برداشت بیش از سه تن محصول روغنی در سال گذشته قرار گرفت، گفت: امسال 11 هکتار از مزارع شهرستان زیر کشت کلزا قرار گرفته است که در اوایل و اواخر تیرماه نیز برداشت خواهد شد و پیش بینی می‌شود میزان برداشت محصول کلزا از هر هکتار این اراضی حداقل یک هزار و 500 کیلوگرم باشد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی کشت کلزا بوده و در این راستا نیز اقداماتی قابل توجه ای انجام شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با توسعه محصول کلزا و سطح زیر کشت آن از سال 95 و ترویج این محصول در بین کشاورزان، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای 40 نفر از کشاورزان منطقه انتظار می‌رود در سال‌های آینده سطح زیر کشت این محصول افزایش چشمگیری داشته باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا