با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد؛

آیین رونمایی از مستند فیلم «گنبد گیتی» و دو کتاب فاخر در دماوند

آیین رونمایی از مستند فیلم «گنبد گیتی» و دو کتاب فاخر با حضور جمعی از مسئولان شهرستان دماوند در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، این مراسم با رونمایی از کتاب «تابش انوار» اثر فتحعلی علی خادمی و «فلور دماوند» اثر دکتر ولی‌الله مظفریان، گیاه‌شناس دماوندی همراه بود؛ علاوه بر این فیلم مستند «گنبد گیتی» به کارگردانی محمود ناظری در راستای معرفی طبیعت و فرهنگ شهر دماوند رونمایی شد.

عباس صفری، شهردار دماوند در این مراسم اظهار کرد: در کنار بسیاری از فعالیت‌های عمرانی، نگاه به حوزه‌های فرهنگی یکی از وظایف اصلی شهرداری است.

وی افزود: در دوره چهارم شورای اسلامی پیشنهاد ساخت مستند «گنبد گیتی» توسط کارگردان آن ارائه شد که فرصت بسیار خوبی در راستای به نمایش گذاشتن سنت‌ها، آثار تاریخی و طبیعی بود.

شهردار دماوند ادامه داد: یکی از افتخارات این مستند این بود که به‌عنوان برترین فیلم کوتاه 60 ثانیه‌ای انتخاب شد.

صفری با اشاره به اینکه با سه مقوله انسان، طبیعت و روش‌های برخورد انسان با طبیعت روبرو هستیم بیان کرد: روش برخورد انسان با طبیعت فرهنگ است و در هر منطقه یک فرهنگ و سنت خاص وجود دارد، با تغییر فرهنگ و سنت ممکن است اتفاقات خوبی رقم بخورد، اما به‌مرور باعث به وجود آمدن چالش می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از معضلات به دلیل دوری هر منطقه از فرهنگ اصیل آن است و اگر تکنولوژی با فرهنگ همسان نشود برخی اتفاقات را به وجود می‌آورد.

شهردار دماوند با اشاره به اقداماتی در خصوص فرهنگ شهرنشینی بیان کرد: با تنظیم چهارچوب فرهنگ شهرنشینی امیدواریم یک تعامل مناسب در میان شهروندان به وجود بیاید.

صفری خاطرنشان کرد: دو کتاب فلور دماوند و تابش انوار، هویت و فرهنگ دماوند را معرفی کرده و مستند گیتی به طبیعت، مردم و آداب‌ورسوم شهرستان دماوند پرداخته است که امیدواریم روزبه‌روز به سمت فرهنگ و تعاملات اجتماعی پیش رویم.

همچنین ناظری، نویسنده و کارگردان مستند گنبد گیتی اظهار داشت: در این مستند توصیفی و مجمل، از نماهایی بکر و قاب‌هایی دیدنی در قالب نماهای هوایی و فیلم‌برداری زیر آب به تصویر در آمده است.

وی افزود: دماوند با داشتن آب‌وهوای مناسب و مطبوع، جاذبه‌های گردشگری و تاریخی همواره موردتوجه بوده ولی کمتر کسی به نقاط و جاذبه‌های خاص آن توجه داشته است.

نویسنده و کارگران مستند گنبد گیتی خاطرنشان کرد: محور اصلی این مستند از معرفی دو رودخانه تار و مشکیجه و دریاچه تار آغاز شده و به معرفی محلات دماوند اعم از روح افزاء، فرامه، قاضی، چالکا، درویش، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و همچنین مناطقی چون شلمبه، جیلارد، تمیسیان پرداخته است.

ناظری گفت: ازجمله شاخصه‌های این مستند استفاده از 40 تا 60 درصد تصاویر هوایی است، در این فیلم سعی شده تصاویری از مناطق بکر همچون شبستان زمستانه مسجد جامع دماوند، قلعه‌های قدیمی و تاریخی شهر، کف دریاچه تار دماوند را به نمایش در آوریم.

وی در خصوص رونمایی از طرح پوستر مستند گنبد گیتی عنوان کرد: این عکس توسط یک آمریکایی برای ارتش ایران در سال 1335 گرفته شده و با توجه به اینکه دماوند به‌عنوان تنها شهر در شرق استان تهران وجود داشت در جای خود منحصربه‌فرد است؛ این طرح در کلاس‌های آموزشی بارسلونا جزو موارد آموزشی محسوب می‌شود.

گفتنی است که کتاب تابش انوار نوشته نویسنده 88 ساله دماوندی «فتحعلی علی خادمی» است که در آن به برداشت خود از برخی آیات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اشعار عرفانی پرداخته است
در خصوص نویسنده کتاب «فلور دماوند» نیز باید گفت،

ولی‌الله مظفریان متولد 1332 شهر دماوند و محله فرامه است که از سال 56 تا سال 96 در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و در بخش گیاه‌شناسی مشغول به‌کار بوده است.

وی در این مراسم با اشاره به سابقه 40 ساله خود درزمینه گیاه و گیاه‌شناسی اظهار داشت: بنده برای موفقیت در این حوزه به همه جای ایران سفر کردم و توانستم با شناسایی گونه‌های مختلف گیاهان به‌ویژه گیاهان دارویی، تاکنون 28 جلد کتاب در خصوص گیاهان ایران، کاربردهای گونه‌های گیاهی و همچنین شناخت گیاهان معطر به مرحله چاپ برسانم.

نویسنده کتاب «فلور دماوند» از وجود هشت هزار گونه گیاهان دارویی در ایران خبر داد و تصریح کرد: دوهزار و 200 گونه از این گیاهان انحصاری و مختص به ایران است که از این تعداد، یک‌صد و 10 گونه اختصاص به منطقه دماوند دارد و 80 گونه مربوط به شهرستان دماوند و 30 گونه مربوط به کوه دماوند است.

ناظری ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته طی این سال‌ها توانستم چهار گونه گیاه به نام دماوند و بیش از 50 گونه گیاه به نام خود ثبت کنم؛ کتاب «فلور دماوند» باهدف معرفی گیاهان مربوط به کوه دماوند تا روستاهای جنوب شهرستان دماوند به نگارش درآمده و مجموعاً یک‌هزار و 800 گونه گیاهی در آن معرفی شده است.

وی بیان کرد: این کتاب دارای یک هزار و 500 صفحه و یک‌هزار و 250 نمونه عکس رنگی از گیاهان می‌باشد و توسط انتشارات فرهنگ معاصر به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا